Reportage

KINARESAN – 26 september – 6 oktober 1999

Att komma i kontakt med den kinesiska kulturen och historien är att få perspektiv på den europeiska utvecklingen och förståelse för människor där ödmjukhet, rangordning och respekt är grundläggande företeelser. Den siste kejsaren avgick 1911 och 1949 öppnades de flesta av tidigare förbjudna platser och byggnader för folket. Dessa är idag välskötta sevärdheter.

INBJUDAN

Redan i februari blev ledarna i föreningen Norr-Chi inbjudna till Tongling, Skellefteås vänort, 70 mil väster om Shanghai i mellersta Kina. Tillsammans med kommunfullmäktiges vice ordförande Ann-Christin Westerlund (s) reste sju Tai Chi och Qi Gong-intresserade kvinnor på en elvadagars resa till Kina. Denna resa blev möjlig tack vare ett brev från föreningen som Lorentz Andersson överlämnade när Skellefteås första delegation togs emot av borgmästaren i Tongling våren 1998. Den Tai Chi-förening som mötte upp i Tongling har 3000 aktiva medan den två år gamla föreningen i Skellefteå har drygt 200 medlemmar.

PROGRAMMET

Ett digert program var det i Tongling med företags- och teaterbesök, dagis- och sjukhusbesök och inplanerade luncher och middagar med politiker och andra högt uppsatta personer. Lokal-TV bevakade oss på många platser – t o m när vi, på begäran, uppträdde för 150 personer vid den officiella jubileumsmiddagen med ”Imse vimse spindel” och ”Små grodorna”!

De sista fem dagarna tillbringades i Beijing (Peking) med ett minst lika fullspäckat program. Vi hann varken byta kläder före akrobatikshowen eller kejsarinnemiddagen i revolutionsmuseet invid Himmelska Fridens Torg. Våra två unga engelsktalande guider, Miss Ge från Tongling och Nancy från Beijing lotsade oss snabbt och enkelt med minibuss mellan många sevärdheter och fina restauranger.

MÅNGA TRAPPSTEG

Vi besökte bl a ett av Kinas mest berömda munkkloster och dit upp var det 3.000 trappsteg. På den kinesiska muren klättrade de flesta av oss ca 2.000 trappsteg förbi sju vakttorn och i en kejserligt strövområde gick vi 1.000 trappsteg uppför ett vackert berg.

TAI CHI CHUAN

I Tongling visade olika grupper upp sitt program, dels ”spontant” på morgonen och sedan i en välregisserad uppvisning i sporthallen där vi ombads att som tolfte och sista grupp göra en del Qi Gong rörelser och Tai Chi Chuan, s k kinesisk skuggboxning. Efter uppvisningen (som vi tyvärr inte kunde utföra i våra fodrade overaller på grund av värmen) såg våra värdar till att vi fick ”riktiga” Tai Chi–kläder i siden. Dessa syddes upp av en snabbinkallad skräddare under de sista dygnen i Tongling. Nu hoppas vi på att samarbetet kan fortsätta så att vi kan erbjuda en lärare att komma till Skellefteå och lära ut tex ”Mulan Fan” – en Tai Chi-baserad solfjädersdans. Det var inte förrän vi kom till Beijing vi kunde delta i morgonövningar i närheten av hotellet då vi inte längre var ”officiella” personer.

MATEN

Vi fick vällagad och mycket god mat. Till varje måltid serveras varmt och smakrikt gott grönt te och tekannan får tillsammans med all upplagd mat snurra på karusellskivan som står i mitten av de stora runda borden. På skivan rymds 10-20 tallrikar med olika finfördelad och wokade rätter som både serverades och åts med pinnar. Sist sätts soppan och riset fram och måltiderna brukar avslutas med vattenmelon. Nästan inget bröd ingick i måltiderna. Vi åt av allt – vi tror det blev mer än 100 olika rätter och vi mådde mycket bra hela tiden. Vi provade bland annat grisöron, grodlår, ankfötter, skorpioner, krabba, lotusblommerot, sköldpadda men även vanligare rätter som fläsk i sötsur sås, tofu, omelett, fisk och kyckling med nötter. Eftersom varken kranvatten eller råa grönsaker bör intagas i Kina var det tacksamt att hotellen tillhandahöll kokt varmt vatten i termosar och att mineralvatten går att köpa överallt.

MÄNNISKORNA

Kina är inne i en snabb omvandlingsprocess och det upptäckte vi ständigt och överallt. Det är stora kontraster mellan det moderna och gammal tradition. I nationen som har en obruten historia på 4000 år bor nu 1,2 miljarder varav 600 miljoner är bönder. Bönderna syns arbeta hårt med gammelmodiga redskap men alla verkar glada och utstrålar livsglädje och stolthet. Trots trängseln i Beijing upplevde vi varken knuffar eller oärliga människor, bara nyfikenhet och mycket vänlighet.

SHOPPING

Kreditkort fungerar bra i större butiker men US-dollar i kontanter är det som är lättast att växla, det är bara vissa hotell som accepterar resechecker. Inköpssystemet både i friendship-stores och på varuhus hör till de krångligare eftersom expediten skriver en köpnota på smörpapper i tre exemplar, och först efter betalning i en separat kontrollerad kassabur kan varan hämtas ut när köpnotan är stämplad. Köpkort delas alltid ut vid entrén och ger bonus om den totala köpesumman överstiger 100 dollar. Ibland hittar man statligt ägda butiker och där är priset oftast en femtedel av det ursprungspris som privata affärer har på sin prislapp. Prutning är i det flesta fall en sport.

Detta såg vi mycket av:

Ris- och majsodlingar, lotusblommor, färsk frukt, cyklar, minibussar, mobiltelefoner, nybyggnationer, små barn med öppning i byxgrenen, jade, drakfigurer, ståtoaletter, tjocka sopkvastar, städare och inte minst relativt långa och vackra människor.

Detta såg vi väldigt lite av:

Rökare, överviktiga, tiggare, gummor med ”liljefötter”, småfåglar, toalettpapper, barn i åldrarna 5-15 år, västerlänningar, revolutionsuniformer och hästar.

NÄSTA RESA

Att få chansen att uppleva det 50-åriga jubileumet av Nya Kina med alla blomsterutsmyckningar, fyrverkerier och ljusarrangemang är ett privilegium vi aldrig glömmer. Resan gav mersmak och var värd varenda sparad slant. Vi har fått veta att vi är välkomna tillbaka till Tongling och nu ser vi fram emot nästa resa till Kina som planeras år 2002 för föreningens medlemmar.